Текучеството на персонал вече не представлява проблем за българските компании от всички сектори, както беше в последните 2-3 години, разказаха специалисти по „Човешки ресурси“ (HR) пред „Класа“.

Финансовата криза и бързите темпове на нарастваща безработица у нас са ограничили доброволното напускане на кадри, като това от своя страна е помогнало много на мениджъри, занимаващи се с развитие на човешките ресурси, да изготвят работещи програми за мотивация и задържане на ценните кадри.

Една от тези програми е Goal Oriented Project Planning” (GOPP), разработена от италианския експерт Орацио Паскуали, и е насочена към ефективната мотивация на хората в голяма организационна структура. Иновативната система бе представена от Business Solution Group.

Задържането на качествените служители беше един от най-сложните казуси, пред който се е изправял мениджмънтът на човешките ресурси у нас. Когато недоволен служител си тръгне от една фирма, това незабавно се превръща в разход. Това обясниха от компанията за подбор и развитие на човешки ресурси Toro group S и допълниха, че компанията трябва да вложи нови ресурси в процеса на подбор, след това да изчака 2-3 месеца, докато новият специалист усвои спецификата на работата, като съществува голям риск от технически грешки, който също е допълнителен разход. Тези проблеми според експертите са останали в 2007 г. и 2008 г., когато организациите са страдали от недостиг на качествени кадри и са изпитвали огромни трудности в задържането на обучен и способен персонал.

Вече не се правят компромиси с изискванията към кандидатите

Но действителността през 2009 г. и началото на 2010 г. е различна. В корпоративната ни стратегията за 2010 г. плановете за растеж, както и самият брой на персонала бяха силно ревизирани, коментира Mоника Стаменова, директор „Човешки ресурси“ в BNP Paribas Personal Finance.

Тя сподели, че миналата година се е изменил фокусът на компанията от стимулиране на продажбите към ефективно управление на риска. Подборът на персонал е станал много по-внимателен и прецизен, като вече не се налага да се правят компромиси с недотам подходящи кандидати.

Нови работни места сега се обявяват първо на вътрешните служители и след това се търсят външни хора. Стремежът на компаниите е да използват максимално ресурса, с който разполагат, а това предполага преструктуриране с цел фокусиране върху наличните възможности и ограничаване на експанзията.

От финансовата институция подчертаха, че при тях успешно работят две програми за мотивация и развитие на служителите. Равносметката е почти никакво текучество през 2009 г. Очакванията на кандидатите по отношение на заплатата сега са по-реалистични, като от BNP Paribas Personal Finance се стремят да обвържат възнагражденията с постигнатите резултати. Приоритетите ни се промениха, като намалихме броя на заетите, но предложихме на хората от продажби да се преквалифицират в управление на риска, просто използвахме активите си по различен начин, заключи Стаменова.

Маргарита Петрунова, изпълнителен директор на Consulta Resourcing, сподели, че като цяло през 2009 година служителите станаха по-отговорни към работата и компаниите, в които работят. За разлика от предишни години, когато сменяха месторабота за минимална разлика в заплащането например, през 2009 г. тази тенденция вече я нямаше. Основната причина за това беше намаленото предлагане на работа, свързано с икономическата криза.

„Очакванията ни за 2010 година са също обвързани със ситуацията в страната, нивата на безработица и т.н. Ако кризата продължи, очакваме служителите да правят всичко възможно да запазят работните си места“, допълни още тя.

Плавно нарастване на търсенето за високи мениджърски длъжности

Любопитна част от трудовия пазар са проблемите на човешките ресурси при големите международни компании и водещи български фирми, които са основно наши клиенти, смята Мария Шишкова, управляващ съдружник в AIMS Human Capital за България и Македония.

Този сегмент е любопитен, защото плаща най-високите заплати и има най-добри политики в сферата на човешките ресурси.

В средата на миналата година, по-точно през пролетта и лятото, имаше силен отлив и дори замиране на търсенето на всички нива, което бе реакция на това, което международните централи поискаха от местните си офиси, а не толкова като вътрешно задвижена необходимост, разказа експертът.

През септември обаче е започнала изненадваща тенденция, която е в прогресия през последните 6 месеца - плавно нарастване на търсенето за високи мениджърски длъжности. Според Шишкова назначенията на топмениджмънт позиции за 2009 г. са повече, отколкото през 2008 г., като се има предвид, че от гледна точка на резултатност 2007-2008 г. бяха фантастични. Това е любопитна тенденция и един от адекватните отговори е, че във време на криза много от компаниите оценяват до каква степен техните мениджъри се способни да се справят със сложни ситуации и реално показват лидерски потенциал.

По време на криза един от естествените процеси е да има сериозни съкращения не само на ниските, оперативни работни нива, но също и на високите мениджърски позиции, защото един опитен лидер струва много. Затова компаниите често освобождават опитни мениджъри. Постепенно се засилва търсенето и на по-ниските нива експертен персонал, дори на младши служители, спомена още Шишкова.