Какви са големите заблуди около Черния петък?

Как се хващаме на капани, когато не следим процента на намаление и имаме ли култура на пазаруване?

На тези въпроси дава отговор Богомил Николов от „Активни потребители“ пред БНР.

Според него най-голямата заблуда е, че можем да намерим най-доброто за себе си без усилие - просто вървим по улицата, виждаме един привлекателен процент, влизаме и купуваме.

Реални ли са намаленията на Черния петък

За да си напишем домашното и за да сме подготвени, трябва да следим цената, а не процента на намалението. Предишни години сме ставали свидетели на манипулации от страна на търговците, като първо завишаваха цената и след това слагаха намаление на стоката. 

Експертът уточнява, че в случай на дефект имаме право на ремонт или замяна. Изборът е на клиента и той трябва да си знае правата и да ги отстоява пред търговеца. Ремонтът, според закона, трябва да бъде извършен до 30 дни. 

istock
istock

"По някаква необяснима за мен причина, чакат последния ден, а след тези 30 дни казват: „Съжаляваме, този ремонт не може да стане, евентуално дайте да видим дали има замяна“. Много често обаче продуктът е изчерпан и тогава идва втората двойка права – отбив от цената или разваляне на сделката", коментира Николов.

Атакувахме гръцки магазини на "Черния петък"


Според него търговците не се надпреварват, когато тези повреди са дребни или не се нуждаят от чакане на резервни части, а трябва да го правят по възможност на момента, тъй като това ще затвърди доброто им име във времето. 

Правото за връщане на стока за 14 дни важи само при купуване извън търговски обект или по интернет, припомни експертът. 

При връщане на стока, закупена в мола или друг търговски обект на място обаче не води до същото право за потребителя, когато лековерно е закупил стока, която в последствие не одобрява. Търговецът не е задължен да уважи желанието му.

"Намалението не би трябвало да има абсолютно никакво отношение към прилагането на това право на връщане. Всяка една стока, която бъде върната, трябва да бъде приета, независимо от това в каква промоция е била, каква е била нейната цена и така нататък“, уточнява Николов.

По отношение на фалшивите сайтове, експертът съветва, първо да проверим за обявен адрес и контакт на търговеца. Търговецът е длъжен по закон на своя сайт да обяви информацията за себе си, да не бъде анонимен.

Кой район у нас бие всички по поръчки онлайн на Черния петък

istock
istock

Обикновено тези сайтове са нови и предлагат изключително атрактивни предложения, които са прекалено нереални. Тези схеми напоследък много пробиват и в социалните мрежи.

Твърде често глобите в Закона за защита на потребителите не са адекватни на икономическия интерес, подчерта Николов, според когото е време „да се помисли за промяна на логиката на налаганите глоби“ – в процент от оборота, така че глобите за гаражни търговци и тези за мултинационални компании да не са еднакви. 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg