Инструменти за изкуствен интелект поне веднъж седмично използват 91 процента от българските компании, участвали в годишното проучване на "Телерик Академия" за степента на навлизане на изкуствения интелект сред бизнеса, осъществено в медийно партньорство с "Форбс България", съобщава БТА.
Почти 70 процента от участниците в изследването подчертават нуждата да разбират как ефективно да прилагат големи езикови модели (LLMs). Макар тези технологии да са най-разпространени сред по-високите позиции и в малки компании, се наблюдава значителен ръст и при служителите на начални и средни позиции, както и в по-големите организации. Най-ниска ангажираност с изкуствения интелект се отчита сред по-възрастните професионалисти и тези с най-дълъг опит.
Всеки втори служител не вярва на изкуствения интелект, който използва
Проучването сочи, че 88 на сто от професионалистите разпознават LLMs като основни инструменти за повишаване на ефективността и креативността им, като най-честите техни ползватели отчитат, че спестяват средно по 4,2 часа на седмица. Сред силните страни на LLMs са признати генерирането на текстове, езиковите преводи и анализите на данни.
91 на сто от респондентите посочват, че все още се налага да адаптират предложените от изкуствения интелект решения, преди да ги приложат.

Резултатите от проучването сочат, че половината от участниците вече са посещавали обучение за употребата на изкуствения интелект в различни области. 24 на сто от специалистите активно търсят курсове в тази посока. Обученията в гъвкав формат продължават да доминират - 65 процента от участниците посочват, че предпочитат онлайн курсовe, които могат да следват със собствено темпо.
Изкуственият интелект заплашва работните места на жените
На ниво компания интеграцията на изкуствения интелект все още изостава спрямо индивидуалната употреба. Само 42 на сто от вземащите решения споделят, че организациите им прилагат LLMs в по-мащабни проекти. Когато става въпрос за инвестиции, 23 на сто от анкетираните посочват високо или много високо ниво на инвестиции в изкуствен интелект, докато един от всеки трима споделя, че вложенията в компанията му са ниски или напълно липсват. Като основни предизвикателства са посочени липсата на достатъчно време за имплементация и тестване (43 на сто) и качеството на данните (40 на сто), сочи проучването.
Данните от изследването показват, че 13 на сто от анкетираните разчитат основно или изцяло на външни обучителни организации. Компаниите все по-често поемат инициативата - 40 на сто вече използват изкуствения интелект за създаване на вътрешно обучително съдържание, а подкрепата за формални обучения устойчиво нараства.
Изкуственият интелект крие рискове на работното място
Служителите играят съществена роля в процесите по внедряване на инструменти за изкуствен интелект в компаниите. 70 на сто гледат на тях по-скоро като възможност, а не като заплаха. LLMs представляват значителен потенциал за революционизиране на работните процеси, затова и 23 на сто от компаниите имат изискване служителите им да имат познания как да използват инструменти за изкуствен интелект, като условие за наемане на работа, сочи още проучването.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase