В Асоциация „Активни потребители“ са постъпили сигнали от потребители, които са закупили продукти на презентация и след като са се опитали да се откажат от продуктите, търговецът им е отказал с твърдението: „Договорът е сключен в търговски обект“. Така търговецът нарушил правото на отказ на потребителите и ги е увредил. Били поканени по телефона от учтива жена, която обещала, че ще има безплатни награди – смарт часовник. Жената умело избягвала да сподели името на компанията.
 
Потребителите не са знаели, че залата, в която са ги поканили е била търговски обект, защото не приличала на такъв – липсвали разпознаваеми знаци, табели и лога на продавача. Търговецът по-късно твърди, че потребителите са закупили продуктите в търговски обект и не могат да се откажат от тях.

След сигнал до Столична община се извърши проверка, която установи, че към момента на продажбата на уредите, търговският обект не е бил регистриран в общината и съответно липсвал в регистъра на търговските обекти на Столична община. В този регистър се води информация за основните данни на търговеца, адрес и вид на търговския обект (хранителен, нехранителен), име и телефон на лицето, отговорно за търговския обект, също така работно време и часове за зареждане на обекта, обясняват от асоциацията.

Мамят ли ни с кутиите с бонбони

В Столична община действа Наредба за реда и условията за извършване на търговска дейност, която има за цел да се осигури защита на потребителите. За осъществяване на тази цел се създава информационен масив с данните за търговски обекти на търговците, за да може да се упражнява контрол. Информацията обаче служи само за ползване от администрацията на общината, което не е от полза за потребителите.
Затова от „Активни потребители“ смятат, че ако регистърът е публичен, потребителите могат да направят предварително проверка по адрес дали се помещават търговци или не на съответното място. Тази предварителна информация би ги предпазила от подобни нелоялни практики, които в последната година зачестяват.

istock
istock

Позитивите от публичността на регистъра за търговски обекти са в различни посоки. Достъпността на информацията за търговските обекти на търговците ще позволи на потребителите да могат да упражняват по-добре своето право на рекламация и ще възпира търговците да закриват търговски обекти без да информират потребителите къде се преместват. Удобството да се свързват потребителите с търговците е двустранно и е полезно, както за разпознаваемост, така и за защита от нелоялни практики.
 
Принципно един търговски обект има за цел да привлече възможно най-много клиенти и всяка публичност би била от полза за търговското дружество, следователно от гледна точка на търговците е позитивен ход напред този регистър да бъде публичен. Търговци, които не желаят публичност, будят подозрение и в практиката ни от близо две десетилетия показва, че такива търговци често нарушават правата на потребителите. Публичността на този регистър ще овласти потребителите със знание и ще допринесе за защита от недобросъвестни търговци, допълват от асоциацията.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase