„Банкови гаранции или гаранционен фонд биха стимулирали устойчивото и по-сигурно развитие на нашия туризъм. Гаранционен фонд за туризма би презастраховал на още едно ниво контрагентите. Туроператорите не примат подобна идея, обаче, тъй като това би блокирало техни финансови средства, а в сегашната икономическа ситуация би създало и предпоставка за фалити“.

Това коментира пред БНР експертът Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма.

Темата отново стана актуална, след като вчера туроператорът „АСТРАЛ Холидейз Интернешънъл“, който беше официален представител в България на фалиралия „Томас Кук“, и оперира на българския пазар почти 24 години, прекратява дейност и започва процедура по обявяване в несъстоятелност

Закъснял или отменен полет - до 600 евро обезщетение

Според Константин Занков фалитът на туроператора се случва в подходящ период – достатъчно време преди коледно-новогодишната кампания, и в известна степен е повлиян от ефекта на доминото след фалита на „Томас Кук“.

iStock
iStock

Eкспертът заяви, че не очаква други български туроператори да обявят несъстоятелност, тъй като с „Томас Кук“ са работили предимно „Астрал Холидейз“ и хотелиери.

Изплащат до дни парите на клиентите на Астрал Холидейз

По думите на Занков случилото се с българския туроператор е голямо изпитание за застрахователя, с който работи.

Експертът не очаква да има проблем с изплащането на обезщетенията на засегнатите туристи, тъй като се е свързал със застрахователя, за да провери ситуацията, и е видял достатъчно адекватна реакция спрямо създалия се проблем.

Пътуваме предимно до Гърция и Турция

iStock
iStock

„Засегнатите туристи трябва да отидат в офис на застрахователното дружество, да попълнят уведомление за застрахователно събитие с лична информация и с информация за пътуването, да приложат договора за организирано пътуване, както и документи за извършените плащания. Отговор трябва да получат до 15 дни и възстановяване на сумата“, обясни Занков.

Константин Занков не скри, че случващото се в туристическия бранш притеснява хората и ще намали доверието в туроператорите, но и подчерта, че все пак туроператорите остават най-подходящия партньор за по-комплексните пътувания заради почивната сигурност, която осигуряват:

iStock
iStock

„Туристът трябва да вярва в българския туроператор, а българският туроператор трябва да бъде адаптивен. Пазарът се промени много в последните години и има една трансформация на конвенционалния туризъм“.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg