Категорично настояваме §16 от Преходните и заключителни разпоредби да отпадне от проекта на Закон за държавния бюджет за 2026 г. Това е необходимо за осигуряването на продоволствената сигурност на гражданите в сложния, изискващ сериозни усилия от бизнеса период на преход към еврото“, се казва в становище на 14 браншови организации от хранително-вкусовата и питейна индустрия, изпратено до Министерския съвет, Министерството на финансите, Министерството на земеделието и храните и ресорните парламентарни комисии.
 
В становището се посочва, че предложените промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс чрез въвеждането на нов член Чл. 127к., предвиждат задължение превозвачът или лицето, организиращо превоза на стоки с висок фискален риск, да осигурява превозното средство с устройство, което позволява автоматизирано предоставяне на данни за движението и местоположението на превозното средство на органите на Националната агенция за приходите.

На практика това означава всички транспортни средства, които превозват суровините за нашата индустрия като захар, кафе, месо, какао, плодове, зеленчуци и др., да бъдат оборудвани със специален софтуер, одобрен от НАП, за да могат да осъществяват дейността си.

Това изискване е практически неприложимо при сегашните дълготрайно установени логистични модели, при които за внос на стоки от ЕС или трети страни обичайно се използват чуждестранни спедиторски фирми и транспортни средства, с оглед намаляване на стойността.

АОБР възмутена: Бюджетът обижда бизнеса и ощетява реалния сектор

Ние като клиенти, нямаме правна и фактическа възможност да изискваме всички спедиторски и транспортни фирми извън страната да инсталират и поддържат специфичен български софтуер, както и да обучават своите служители/шофьори да работят с него, особено на български език. На практика това би довело до непреодолими затруднения при внос на суровини за преработвателната индустрия, тъй като евентуалните възможни, но неефективни решения биха били:

• чуждестранните транспортни средства да претоварват стоките на границата в български такива, които имат съответния софтуер или

• да използваме само български транспортни средства, но това би оскъпило съществено нашата продукция, тъй като за да се достави например стока от Амстердам трябва камионът да дойде от България.

istock
istock

От друга страна, няма гаранции, че местните транспортни фирми могат да поемат целия обем от внос, но дори и да могат, конкуренцията за техните услуги ще доведе до логичното повишение на цените за транспорт. Всеки от тези варианти, ако изобщо може да бъде осъществен, би довел до значимо покачване на разходите за доставка на суровини, която калкулирана в крайната стойност на продуктите ни ще доведе до неизбежна инфлация, която няма да има нищо общо с приемането на еврото, но ще бъде приета за такава от евроскептиците в страната, пише в писмото.

От публично достъпната информация става ясно, че действащата ТОЛ система в страната вече предоставя на органите на НАП възможност за проследяване на движението на транспортните средства в реално време, без да се въвеждат допълнителни административни и финансови тежести за бизнеса и потребителя и да се застрашава производствения процес. Това поражда съмнение, че предложените текстове обслужват лобистки интереси на местни превозвачи, без да се отчита обществения интерес и без да се прави оценка на въздействието върху националната икономика.

Освен това предложените мерки ще окажат ограничаващ ефект върху свободното движение на стоки в рамките на вътрешния пазар на ЕС – на практика създават пречки, което е в противоречие с правилата на пазара на общността, се казва още в становището.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase