При пренасянето на данните за здравноосигурените лица от сайта на Националния осигурителен институт към този на Националната агенция за приходите са допуснати грешки в системата.

Джипита от страната са сигнализирали за наличието на невярна информация в системата на НАП, съобщиха от Националното сдружение на общопрактикуващите лекари.

Например пациенти с внесени повече от 36 здравноосигурителни вноски за последните три години фигурират в системата като неосигурени, а такива, които не са плащали редовно осигуровките си, според информационния масив са осигурени.

Именно поради това в някои ДКЦ-та, като 25-то в столичния квартал „Младост” например, общопрактикуващи лекари задължават пациентите си да направят справка за здравния си статус на регистратурата на центъра срещу 0.50 ст., въпреки че тази услуга е безплатна. Справката е извлечение от сайта на НАП, която джипитата ползват за по-голяма сигурност.

В понеделник, вторник и сряда миналата седмица сайтът на агенцията за приходите бе атакуван от хакери. Така той не можеше да се вижда в продължение на 3 денонощия. От НАП съобщиха, че в момента услугата на сайта работи безотказно. Била е проверена и преди и следобед днес, каза Росен Бъчваров от агенцията. Услугата работи безпроблемно и можете да се уверите в това като влезете в www.nap.bg, обясни той.

Дори и след като сайтът на НАП бе атакуван от хакери в понеделник, услугата за проверка на здравноосигурителния статут е продължила да работи, посочи той.

Според Росен Бъчваров хакерската намеса е била насочена срещу интернет страницата на НАП, а не срещу базите данни. Ако има някакви проблем, всички клиенти или лични лекари, които са се натъкнали на грешки, могат да сигнализират в НАП, за да се провери това.

Има поне две групи причини, поради които хора, които са били осигурени доскоро, сега да излизат в системата като неосигурени. Първата е промяната на закона, втората е ако са платени осигурителните вноски в понеделник, обикновено на системата са й необходими между 5-6 дни, за да се отрази плащането.

Много често в България хората плащат здравни вноски едва когато им дотрябва здравна помощ и тогава плащат накуп за дълъг период от време и очакват системата да отрази това плащане веднага – нещо, което обикновено няма как да стане. Всички тези, които имат нужда от незабавна медицинска помощ и въпреки това не са си плащали вноски и са го направили наведнъж, могат да вземат от НАП удостоверение, че имат непрекъснати здравноосигурителни права. Може да се издаде от всеки офис на НАП веднага, обясни той.

Росен Бъчваров допълни, че не е редно личните лекари да принуждават пациентите да заплащат каквато и да е сума за справка на здравния статус на сайта на НАП, тъй като всеки един гражданин има свободен и безплатен достъп до сайта.

Не искам да коментирам отношенията между личните лекари и софтуерните фирми, които произвеждат медицински софтуер. Ние сме осигурили пряк и директен достъп на фирмите, произвеждащи медицински софтуер, така, че да не се налага чрез интернет страницата на НАП лекарите да правят тази справка, а директно чрез медицинския си софтуер, каза той.