Столичната община погва и дребните си длъжници – граждани с данъчни дългове над 500 лв. и фирми – с над 10 000 лв. След като миналата година на прицел бяха основно фирми с борчове от неколкостотин хиляди до няколко милиона лева, то тази година кметството ще се опита да събере всички останали неплатени данъци и такси.

„Намалява броят на големите длъжници. Изчерпахме големите фирми длъжници и тръгваме към по-малките”, съобщи пред „Монитор” заместник-кметът по финансите в столицата Дончо Барбалов.

Служители от данъчните отдели ще се обаждат по телефона и ще пращат писма на физическите лица с дългове над 500 лв. и на юридически лица със задължения от над 10 000 лева. Акцията срещу дребните длъжници

ще започне от май.

„Ще изчакаме да мине напливът в данъчните служби, който ще е до 30 април, докато се плаща данък сгради с отстъпка”, уточни Барбалов. Кметството няма да използва услугите на фирми за събиране на дългове. На „Московска” 33 се спрели на варианта с обаждания по телефона и напомнящи писма, защото научили от комуналните фирми, че така те събират голяма част от забавените плащания на софиянци. 

Ако обаче длъжниците не платят данъците си след напомнянето от общината, те ще бъдат дадени на частен съдебен изпълнител.

Освен това от началото на годината общинските данъчни са започнали 34 ревизии на фирми. Други 32 проверки са приключили, като от тях трябва да се съберат 3 млн. лева.

Кметството води и 235 дела

със съдебни изпълнители, от тях 72 са срещу еднолични търговци и едва 8 срещу граждани.

„От началото на годината са платени 14,4  млн. лв. стари задължения”, отчете Дончо Барбалов. От тях 7,7 млн. лв. са приходите от такса смет, около 4 млн. лв. са влезли в общинската хазна от данък сгради и 2,4 млн. лв. данък МПС. През миналата година кметството успя да събере 95 млн. лв. стари задължения от фирми и граждани.

„За тази година до 26 март приходите от данък недвижими имоти са 15,8 млн. лв., а от такса смет – 26,2 млн. лв. Горе-долу това е една шеста от планираните приходи от таксата”, каза Барбалов.

Той обаче не пожела да уточни колко милиона лева има да събира кметството от минали години.

„Ние си мислим, че имаме едни големи вземания, а не е така”, призна той. Това е така, защото след въвеждането на онлайн справката в края на февруари тази година, много столичани са си проверили задълженията онлайн и са видели, че на тяхно име се водят продадени преди години коли и имоти.

„На ден се отписват около 80 – 100 имота и доста повече автомобили”, обясни заместник-кметът по финансите.

През лятото картината със собствеността на столичани ще стане още по-ясна. Тогава се очаква

данъчните служби да имат обща база данни.

Така ще лъсне, ако 100% от един имот се води на двама собственици, живеещи в различни райони на столицата. „Продадените автомобили също ще излязат с двама собственици. Ще правим справки с МВР, за да разберем кой е реалният собственик”, каза Барбалов.