Kамерите на тол полицията отчитат водачите на автомобили с хартиени винетки като нарушители.

За бъга в системата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за електронно отчитане на валидността на винетките, призна регионалният министър Петя Аврамова по време на изслушване от депутати от ресорната комисия.

Всички коли, които са спрени на пътя от патрулите на „Националното тол управление“, с хартиена винетка биват отразявани в системата ръчно като редовни. Така автомобилът не се води нарушител по републиканската пътна мрежа, допълни министърът.

Въвеждането на тол системата с електронно правоприлагане ще тече през цялата година и ще влезе в сила в пълния си вид от 1 януари 2020 г., тъй като все още има валидни хартиени винетки, допълни отговорният за въвеждането на новата система министър.

АПИ пусна на 17 декември в продажба новите електронни винетки, а на 1 януари стартира и електронната система за проследяване закупените стикери. Само ден по-късно системата започна да не работи или да дава грешки при закупуването на „въздушните такси“.

Оказва се, че в началото на годината, на 2-3 януари, е имало няколко проблема с електронната система, като част от тях са били отстранени от изпълнителя й „КАПШ трафик солюшън“.

По-фрапиращ е бил технически проблем, свързан с „прекъснат кабел на Борика и системата“, при които получените плащания с банкови карти изобщо не са били отчитани от АПИ. Това е довело до невъзможност за закупуване на новите стикери.

По-голямото затруднение, по думите на Аврамова, е било липсата на терминали по граничните пунктове. По график фирмата-изпълнител е трябвало да монтира 500 терминала по граничните пунктове от двете страни на браздата до 31 декември.

От думите на Аврамова пред депутатите не стана ясно дали ще се търсят неустойки от „Капш“ В момента от АПИ правят анализ за неизпълнените ангажименти и „търси истината“ кой трябва да поеме отговорност за липсващите машини за самотаксуване, каза само министърът.

Министърът информира още, че в началото на февруари ще представят тарифите за тежките автомобили.

Тогава Световната банка ще предостави на регионалното министерство доклад с вариантите за таксуване на тежкотоварните автомобили и обхвата на тол системата по републиканската пътна мрежа.

Следващата седмица МРРБ, съвместно с финансовото и транспортното министерство, ще направят срещи с всички браншови организации, които ще бъдат засегнати от новото таксуване.

“Търсихме най-правилното решение, така че тези, които рушат най-много да плащат най-много за преминаване по пътищата“, каза Аврамова.