След заплахите за протести и оплакванията на болниците, че не могат да работят нормално заради прекалено намалени лимити, здравната каса ще увеличи парите им.

На среща между ръководствата на касата, лекарския съюз и здравното министерство е решено да има нови правила за разпределение на парите на лечебните заведения, съобщиха от НЗОК.

Парите, които касата дава за болнична помощ, ще скочат от 133-136 млн. лв. месечно на 138-139 млн. лв. Допълнителните средства ще дойдат от очакваното преизпълнение на приходите от здравни вноски.

Изчисленията са, че НАП ще събере около 75 млн. лв. за тази година от осигуровки в повече от определеното като приходи в Закона за бюджета на касата. Преизпълнение имаше и в предишните няколко години.

Освен това бюджетите на болниците вече ще се определят не спрямо предходното тримесечие, а на база приходите им от април 2016-а до май 2017 г., като в новите лимити ще се включи и надлимитната дейност. Разпределението на средствата по районните здравни каси ще се осъществява съвместно с представители на лекарския съюз.

Очаква се промените да влязат в сила с бюджетите за третото тримесечие от юли. 

МЗ, НЗОК и съсловната организация са обсъдили и мерки за повишаване на контрола при разходите за медикаменти. Те включват ограничаване на възможностите за навлизане на нови молекули за реимбурсация до септември всяка година, както и внезапни проверки с помощта на БЛС.

Сред идеите е например онколози от един регион да следят дейността на колегите си от друг. От касата искат и да правят централизирани доставки на онкомедикаментите, но за целта са нужни законови промени.

109.3 млн. лв. са стрували на НЗОК онколекарствата в болничната помощ от януари до април.

Общо бюджетът на касата цялата година по това перо е 225.5 млн. лв., т.е. за 4 месеца са похарчени почти половината от предвидените средства и ако разходите се запазят в този темп, в края на годината ще има дефицит за около 100 млн. лв.

Въпреки това болници започнаха да спират доставките за медикаменти заради забавени плащания и да връщат пациенти.