Камионите, които най-често се използват за транспорт в България – с обща маса до 12 т, ще плащат за пътя София – Бургас 14,40 лв., ако имат екокатегория Евро VI.

По-големите камиони – над 12 т. с повече от четири оси ще плащат за същото разстояние 64,52 лв., ако имат екокатегория Евро VI. Те се използват по-често от превозвачите за международен транспорт.

Изчисленията направи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, който представи тол системата пред Националното сдружение на българските спедитори.

Вижте какви тол такси ще се плащат за пътищата у нас

Не по-късно от 1 март 2020 г. собствениците или водачите на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще плащат такса за ползване на платената пътна мрежа на база изминато разстояние – тол такса, подчерта проф. Асенов.

Той припомни, че на 14 ноември 2019 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува проект на Тарифа на таксите, които ще се събират за ползване на републиканската пътна мрежа.

istock
istock

Срокът за събиране на становища, предложения и коментари е до 16 декември 2019 г. Тарифата трябва да бъде одобрена с решение на Министерския съвет, поясни още проф. Асенов.

Първоначалният обхват на тол системата се предлага да е малко над 6 000 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.

Представителите на бранша се запознаха с начините за отчитане на изминатото разстояние (чрез бордово устройство или GPS тракер), взаимодействието между Националните доставчици на услуги (НДУ) и АПИ, както и с различните възможности за заплащане на изминатото разстояние – чрез маршрутна карта или договор с НДУ.

Тол системата може да стартира на 1 февруари 2020 г.

Представен беше механизмът за контрол и правоприлагане, както и възможностите на 3D скенерите за класификация на пътните превозни средства, сензорите за измерване на теглото и натоварването на оси в движение.

„Тол таксата е механизъм да се поддържа качеството на пътната инфраструктура.

По-добрите пътища водят до по-голяма пътна безопасност, а заедно със системата, която позволява таксуване без бариери – и до по-голяма средна скорост за превозвачите“, обясни проф. Асенов.


За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg