Нарастване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите през април в сравнение с януари показва изследване на Националния статистически институт.

Общият показател на доверие на потребителите намалява с 4,9 пункта спрямо равнището си от преди три месеца, което се дължи на пониженото доверие сред населението както в селата, така и в градовете - съответно с 5,7 и 4,6 пункта.

Възможна ли е хиперинфлация у нас

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 11,8 и 15 пункта. По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.

istock
istock

Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват (повишение на балансовия показател с 4,9 пункта). 

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 5,4 пункта.

Какво можем да си купим със 100 лв. - сега и преди година

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за покупка или построяване на жилище (вила) и за подобрения в дома ппрез следващите дванадесет месеца.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg