Глобалният хранителен сектор е изправен пред предизвикателството да предоставя питателни продукти и ястия, като същевременно отговаря на ограниченията в ресурсите и променящите се потребителски нужди. Сътрудничеството и иновациите предлагат нови възможности за растеж, като според проучването се очаква сферата "Как се храним" да достигне брутна добавена стойност от 9,88 трилиона щатски долара до 2035 г.
Резултатите от проучването за ЦИЕ показват промени в потребителските навици, които са в съответствие с предпочитанията на потребителите за здравословен и технологично-ориентиран начин на живот. За да отговори на актуалните потребителски нужди, хранителната индустрия трябва да преосмисли продуктите и услугите, които предлага на пазара.
Божидар Нейчев, управляващ съдружник, PwC България, и ръководител Консултантски услуги, PwC Югоизточна Европа, коментира:
"Потребителите в нашия регион стават все по-взискателни. Те търсят качество и устойчивост, въпреки че усещат увеличението на разходите за живот повече от много от потребителите в други части на света. Това предоставя възможности за хранителната индустрия да се трансформира, за да създаде стойност, и да предлага по-здравословни, местни и устойчиви продукти."
Нова потребителска динамика: Цена, сигурност и здраве
Финансовите ограничения и геополитическата нестабилност влияят върху решенията за покупка на потребителите в ЦИЕ. Около половината от анкетираните посочват именно тези фактори като основни свои притеснения. Въпреки че цената играе важна роля, потребителите държат също на вкуса и качеството. Стратегиите за бизнес успех в хранителната индустрия трябва да се фокусират върху достъпни, вкусни и питателни продукти от устойчиви местни източници, за да бъдат смекчени притесненията, свързани с геополитическите рискове.
Променящи се потребителски изисквания: Вкусни, здравословни и местни продукти
Ориентирани към изгодните стоки и загрижени за здравето си, потребителите в региона са склонни да избират различни марки и производители, за да получат по-добро съотношение качество-цена и вкус. Резултатите от проучването на PwC показват, че здравните рискове и прозрачността на производствените процеси са от ключово значение за купувачите, които предпочитат пресни, сезонни и местни продукти. Анкетираните заявяват и че очакват все повече производителите на храни да насърчават по-здравословното хранене.

istock
Потребителите в ЦИЕ са все по-загрижени за здравето си, като все повече от тях намаляват употребата на алкохол и избягват ултраобработените храни. Купувачите проявяват интерес и към устройствата за здравословен начин на живот и удобство. Това създава възможности за производителите и търговците на дребно да предлагат минимално обработени хранителни продукти и технологични решения, които да подпомогнат ефективното планиране на храненията.
Потребителската кошница скочи със 7 лева за година
Устойчивостта е от сериозна важност
Мнозинството от потребителите в нашия регион остават загрижени за климатичните промени. Над една трета от анкетираните изразяват готовност да плащат за устойчиво произведени храни. Местните продукти са предпочитани, тъй като се възприемат като качествени и понякога по-изгодни. Това трябва да насърчи хранителната индустрия да трансформира своите практики, за да се фокусира върху местни и екологично чисти предложения.

istock
"Засиленият интерес на потребителите към здравословния начин на живот, устойчивостта и местното производство е сериозен знак към хранителната индустрия в целия регион на Централна и Източна Европа, и, разбира се, в България. Търговците и производителите, които инвестират в прозрачни производствени практики и подобряват качеството на своите собствени марки, ще процъфтяват на конкурентния пазар. Сега е моментът да се изгради доверие с потребителите, които са по-информирани, технологично ориентирани и взискателни от всякога."
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase