Връщането или замяната на купен от физически магазин подарък е въпрос на добра воля на търговеца.

В закона не е разписано като възможност и затова съветът на Комисията за защита на потребителите (КЗП) към хората е преди покупка да проверят дали конкретният обект или верига предоставят това право.

Нека този ангажимент и условията за изпълнението му да са писмено изразени – на касовата бележка, в търговската зала, като политика на фирмата“, коментира Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.

Повечето търговци у нас все пак прилагат добрата практика и обикновено дават възможност за замяна в рамките на месец.

По думите на Арсенов най-често потребителите искат замяна на артикула с друг от същия вид заради неточен размер или неподходящ цвят, като по-рядко прибягват до съвършено различна стока.

При онлайн пазаруването обаче има разписани черно на бяло правила. „Имаме по закон право 14 дни, в които можем да го върнем на търговеца и да се получат парите обратно“, припомня експертът.

Разноските за куриерски услуги обикновено са за сметка на потребителя, „тъй като той е получил точно това, което е поръчано, но все пак иска да се откаже от него“, обяснява още Арсенов.

istock
istock

Някои стоки и услуги обаче са изключени от правото на отказ. Пример за такива са хотелските настанявания, билетите за транспорт или концерт с конкретни дати и часове.

„Стоки, които са свързани с хигиената или такива, които бързо се развалят – например, един букет рози няма как да го върнем или храна, ако е закупена“, допълни Арсенов. Същото важи и за всичко изработено по индивидуална поръчка.

Независимо дали подаръкът е от електронен или от физически магазин, финансовият документ трябва да се пази, тъй като той удостоверява от кого и кога е направена покупката.

„Този, който подарява подаръка, трябва да пази касовата бележка. Може да не я дава с подаръка, но е важно да я пази, за да бъде предоставена в случай, че се стигне до желание на замяна“, коментира Арсенов.

В случай че стоката е дефектна или не отговаря на описанието, може да се претендира съответно за поправка, замяна или разваляне на договора. „Особеността при установен дефект е, че потребителят няма да има право директно да иска връщане на парите обратно.

Преди това ще може да претендира за ремонт или замяна с нова. Едва ако това не бъде или не е възможно да бъде осъществено, или търговецът откаже да го направи, потребителят може да си поиска парите обратно“, каза още той.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg