Зареждането на електромобил на физическо лице в гаража струва около 2 - 2,50 лева. За едно зареждане за тази сума може да се изминат поне 100 километра.

Това каза за БТА председателят на Управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) Илия Левков. "Независимо от високите цени на тока, зареждането ще излезе максимум 2 лева и 50 стотинки", изтъкна той. В страната има около 600 зарядни станции за електромобили, посочи той.

Проблемът с по-малкия пробег вече е решен от някои компании, коментира още председателят на УС на ИКЕМ. Левков даде за пример, че "Фолксваген" (Volkswagen) вече предлага електромобили, които могат да изминат поне 400 километра разстояние само с едно зареждане. "Хюндай Кона" (Hyundai Kona) пък може да измине 460 километра с едно зареждане. "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz) също имат електромобили, които могат да изминат по-голямо разстояние само с едно зареждане.

С 6200 евро държавата може да подпомага покупката на електромобил

"Има възможност, но при всички положения човек трябва да дозареди", обясни Илия Левков в отговор на въпрос дали ще може само с едно зареждане електромобилът да измине разстоянието от София до Бургас само с едно зареждане. Той уточни, че зареждането на бързозарядна станция отнема от 30 минути до 1 час, но само за дозареждане.

istock
istock


На магистрала "Тракия" има няколко бързозарядни станции.

"Докато пиете едно кафе, колата ще е заредена", добави Левков. Освен това тези бързозарядни станции са безплатни.

На въпрос какво трябва да се направи, за да станат електромобилите по-евтини, председателят на УС на ИКЕМ отговори, че автомобилът не трябва да бъде лична собственост, а да бъде услуга. "Тогава въобще няма какво да говорим за цената. Когато човек плаща електромобилът да се премести от точка А до точка Б и дава, примерно, 5 лева за това, както е таксито, за каква цена говорим", коментира Левков.

Защо купуваме по-малко елетромобили у нас

Председателят на УС на ИКЕМ счита, че не трябва да се чака само на държавна помощ и съдействие от държавните институции за развитието на сектора на електромобилите. Според Левков бизнесът вече прави това, което трябва. Той даде за пример, че споделените електромобили на "Спарк" (Spark) са работещ модел. "Това е моделът на бъдещето", допълни той.

Проверка на БТА в сайта на "Спарк" показа, че само в София има 223 точки за зареждане на електромобили. Станциите за зареждане на "Елдрайв" (Eldrive) са безплатни за всички потребители на "Спарк", които имат възможност да презаредят електрическия си автомобил за няколко часа. Станциите са стратегически разположени около София и Пловдив, в близост до бизнес офиси, хотели и търговски центрове. Всяка от зарядните станции има минимум две точки на зареждане, за да осигури непрекъснато разположение и достъп за електрически автомобили "Спарк". Най-близката зарядна станция може да се намери чрез мобилното приложение от телефона.

istock
istock


Към всички зарядни станции на територията на София и Пловдив има перманентно фиксирани кабели за зареждане. Трябва само да се извади куплунга на зареждане на кабела от държача на стената и да се включи към входа за зареждане на автомобила. Активирането на процеса на зареждане става чрез използване на "Елдрайв" картата, която се намира в документите на колата. За прекратяване на зареждането трябва да се постави отново картата "Елдрайв" на четеца върху станцията, да се освободи куплунга на кабела от автомобила, и да се постави на държача до станцията.

Илия Левков не съветва хората да си купуват електромобили, а да се ползват такива под наем. Те може да се ползват много бързо и лесно чрез мобилно приложение от телефона. Ако все пак човек иска да си смени бензиновия или дизеловия автомобил с електрически, трябва да се използва колкото се може по-дълъг наем или оперативен лизинг, препоръчва той. Според председателя на УС на ИКЕМ няма смисъл да се притежава лично електромобил, след като може да се наема вече много бързо и лесно. Все пак, ако човек управлява всеки ден електромобил, той ще "избие" цената си още на петата година.

"На петата година нормалният двигател ще ви докара разходи за още един автомобил, докато електрическия ще изкара за още един автомобил", заяви Левков.

Интервюто с председателя на Управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" Илия Левков беше направено след края на третата среща на електрическата общност, която се състоя на 20 април в столичния хотел "Китчън". На нея приветствие направи Ханс Хоуф от "Булчардж" (Bulcharge). Това е национална платформа за управление, наблюдение и контрол на мрежата от зарядни станции за електрически автомобили. Хоуф обясни, че от "Булчардж" предлагат модели за разрастване на "общността" на електромобилите. За целта се търсят партньори, които разполагат с места за паркиране и искат да инвестират съвместно в инсталирането на зарядни станции, както и в национална инфраструктура за зареждане.

Илия Левков на свой ред каза, че вече има няколко доставчици на инфраструктура за зареждане. Всеки работи със свой бизнес модел. Тенденциите са, че все повече компании стават "зелени". Това ще позволи да се развива все повече електромобилният сектор в България.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg