"Причината за забраната за повишаване на цените е, че според нас за тези два мобилни оператора има нелоялна търговска практика.

Те имаха намерение да вдигнат цените на своите услуги, като използват инфлационния индекс на НСИ за две години наведнъж, а това е невъзможно да се случи, защото самите оператори са се ограничили за това с текст в договорите, които те сключват с потребителите", коментира пред БНР Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите за наложената забрана от вчера на телекомите - A 1 и Telenor да вдигат цените.

"По отношение на третия оператор към днешна дата няма данни за такова намерение, но ние следим ситуацията.

Проверяват телекомите за вдигане на таксите

В момента няма вдигане на цените на нито един от операторите. Така че към момента няма неравнопоставеност между тях. Всичко се гледа по един и също начин.

Нелоялната практика се изразяваше именно в намерението за двойното вдигане с двата инфлационни индекса, което не е позволено.

istock
istock

След 1 януари, ако телекомите решат да се възползват от законовата възможност, защото тези клаузи стъпват на един законов текст като възможност за вдигане на цените, тогава би трябвало те да използват инфлационния индекс за 2021 година, а той още не е обявен от НСИ.

Остава ли евтиният роуминг в Европа

Така че на този етап това са само предположения.

Едно е сигурно, че с предварителното изпълнение на нашите заповеди към момента повишаване на цените няма да има", поясни Маргаритов.

Междувременно издадоха заповедите, с които се забранява на мобилните оператори да индексират цените на услугите си, съобщиха от Министерството на икономиката.

В съобщението е прикачено и решението на Комисията за защита на потребителите, взето преди Коледа, според което е нелоялна практиката да се променят условията по договорите по ред, който не е описан в тях.

Заповедите се отнасят до мобилните оператори А1 и Теленор, като в текста на съобщението от икономическото министерство е цитирана и вицепремиерът Корнелия Нинова.

„Потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза. С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората“, казва Нинова.

В съобщението са посочени и стандартни условия по договорите, които според Комисията за защита на потребителите и според вицепремиера, не позволяват исканото от мобилните оператори увеличение на цените на услугите.

Още преди Коледа самите оператори информираха клиентите си със СМС за предстоящото увеличение, мотивирано с растящата инфлация.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg