Да се създадат облекчени условия за прекратяване на дейността на предприятията у нас, предвиждат промени в наредбата за воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, качена за обществено обсъждане. Те се предлагат заради промени в Търговския закон, касаещи бързо производство по ликвидация.

Целта е да се намали броят на вписаните дружества, които са прекратили дейността си, но не са започнали производство по ликвидация.

Предвиждат се подаването на документи за ликвидация да става на "едно гише" чрез Агенцията по вписванията. В тази връзка е предвидена е възможност за обмен на информация с Националната агенция по приходите, Националния осигурителен институт и други институции.

Данните ще се установяват от длъжностните лица от информацията, получена по служебен път от Националната агенция по приходите.

Не всяка фирма обаче може да ползва бързото производство по ликвидация. То ще бъде приложимо за дружество, което отговаря на определени условия:

не е осъществявало дейност или е прекратило осъществяваната дейност преди повече от 12 месеца;

не е наемало работници и служители или е прекратило трудовите правоотношения с тях преди повече от 12 месеца;

не е имало регистрация по Закона за данък върху добавената стойност или е прекратило регистрацията си преди повече от 12 месеца;

Правят електронен регистър на предприемачите във фалит

няма непогасени задължения към държавата и общините; няма неприключило производство по установяване на данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски, по което страна е Националната агенция за приходите;

не е ответна страна в съдебно производство, длъжник в изпълнително или заповедно производство или срещу него не е започнало изпълнение по реда на Закона за особените залози или Закона за договорите за финансово обезпечение и за приключващото нетиране.

Ликвидаторите представят декларация за тези обстоятелства при подаване на заявление за прекратяване на дейността и ликвидация.

istock
istock

В чл. 49 от Наредбата като необходим документ към заявлението за вписване е въведена декларацията при взето решение за провеждане на бързо производство по ликвидация. Уредено е още, че заявлението по чл. 5, ал. 10 от Кодекса за социално осигуряване до съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт се подава чрез Агенцията по вписванията при заявяване на ликвидация.

Други промени в наредбата предвиждат създаване на условия за ефективно преобразуване на капиталовите търговски дружества със седалище в Република България в сливане, вливане, разделяне и отделяне с участие на дружества от държавите членки на Европейския съюз, както и чрез преобразуване в дружество от друга държава членка.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase