Дългите летни отпуски са пречка за бизнеса, тъй като заради отсъствието на служителите фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон. Това смятат ½ от компаниите, участвали в проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.

Въпреки че 44% от анкетираните казват, че не пропускат поръчки заради липсата на служители, други 25 съобщават, че това се случва, но рядко.

Според 18% липсата на кадри затруднява работата през летния сезон, а 8% смятат, че и болничните пречат.

26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.

През летния период най-често служителите (68%) си взимат почивка за между 5 и 10 дни. Следват тези с отпуск между 10-20 дни, които са 15% от работещите във фирмите, участвали в допитването. 13% от тях през лятото си почиват за по-кратко – между 1 и 5 дни, а само 4% могат да си позволят отпуск за над 20 дни.

Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества.

Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.

На въпрос дали компаниите имат практика да дават допълнителен отпуск на служителите, повечето (44%) отговарят „Не, защото 20-те дни са напълно достатъчни”, други 21% потвърждават, че дават повече почивни дни, за да мотивират служителите си.