Привличането и задържането на обучените служители често може да се окаже трудна задача в съвременния бизнес свят. Но със съветите по-долу вие ще успеете да увеличите удовлетворението на служителите си от работата, която извършват, а в резултат на това ще намалите разходите си за наемане на служители и ще направите работата на вече наетите от вас хора по-продуктивна.

За тази цел ще ви представим системата PRIDE. Абревиатурата идва от петте прости правила, които ще опишем по-долу.

1. P – създайте позитивна работна атмосфера

Джим Гууднайт е съосновател и президент на SAS – най-голямата компания за разработване на софтуер в Съединените щати. Благодарение на позитивната работна обстановка и почти фамилни отношения между служителите в компанията, текучеството на работници в SAS е значително по-ниско от средностатистическото за страната. Самият Гууднайт посочва: „Активите ми си тръгват от работа за вкъщи в 17 часа всяка вечер. Моята длъжност е в това да ги мотивирам да се върнат на работа всеки ден.“ Мъдрите мениджъри осъзнават, че са изправени пред отговорността да създадат позитивна работна обстановка, както и че не могат да делегират тези си задължения на някой друг.

2. R – Открийте, наградете и подкрепете правилното поведение

Паричното възнаграждение и бонусите могат да привлекат потенциалните служители до външната врата на компанията ви, но нещо друго ги задържа да не си тръгнат. Хората имат основната човешка нужда да се чувстват оценени и горди от работата си.Програмите за оценяване на постиженията им и стимулиране на работа могат да спомогнат за това.

Една успешна програма за оценяване на работата на наетите не е задължително сложна или скъпа, смята Греъм Уестън, основател и главен изпълнителен директор на Rackspace Managed Hosting, който припомня, че много служители ценят не толкова материалните награди, колкото бонусите, представени под формата на уникални преживявания.

3. I – Включете хората си в дейността на компанията и се сближете с тях

Хората ви почти сигурно ще идват на работа всеки ден, но те отдадени и въвлечени ли са в нея? Индивидите се обвързват с една обстановка, когато могат да допринесат за развитието ѝ с идеи. Прекрасен пример за това е Sony Corporation, която ежегододно въвлича хората в процеса на работата и създаването на нови продукти и идеи на годишната си Изложба за идеи. По време на събитието, което е отворено само за работещи в компанията, учените и инженерите от Sony представят проектите и идеите, върху които работят, а мениджмънтът на фирмата се старае да въвлече всички да дават идеи, гарантирайки подобаващ климат за иновации и дискусии.

4. D – развийте потенциалните умения на служителите си

За повечето хора кариерните възможности са дори по-важни от парите, които правят. В изследване на Linkage Inc. повече от 40% от респондентите са отговорили, че биха напуснали сегашната си работа, ако могат да бъдат наети на друго работно място, което осигурява по-добри възможности за растеж.

До този извод достигна и мениджмънтът на Deloitte, които създадоха Deloitte Career Connections – интернет-базирана програма за развитие и кариерно напътствие за служителите на компанията, в която могат да се включат всички работещи в нея. През първата седмица от пускането ѝ повече от 2000 служители на компанията разгледаха предложенията за работа вътре в самата компания, а от създаването ѝ още много хиляди са се възползвали от инструментите и механизмите, инструктиращи ги как даизрастнат в кариерата си.

5. E – оценете и измерете

Постоянната оценка и неспирното подобрение на резултатите са последната стъпка на системата PRIDE. Процесът на оценяване включва настроенията сред служителите, моралът им, текучеството на кадри и степента на въвлеченост в работата на работещите в компанията.

Вижте още:

Търсят се директори със 7000 лв. заплата 

Най-търсените професии в България за 2016 г. 

Свободните работни места: къде, колко и за каква заплата