Всеки пети инвалид, проверен от медицинските комисии на Националния осигурителен институт и обжалван пред НЕЛК, губи правото си на пенсия. Това показва справката на института според д-р Николай Томов, който отговаря за контрола над решенията на ТЕЛК-овете в него.

След небивалия бум през 2005 г., когато медицинската експертиза освидетелстваше годишно до 250 000 човека, сега вече пикът е пречупен. Тогава големият наплив се дължеше на възможността възрастните хора да получават инвалидни добавки към пенсията си, коментира шефът на НЕЛК д-р Кънчо Райчев. Сега вече на година 98-те ТЕЛК преглеждат общо по 180 000 човека.

Но едва 40% от случаите обикновено се проверяват от НОИ преди да отпусне пенсията. До момента

контролът му е само върху новите,

както и върху исканията за вдигане процента на инвалидност. И тъкмо сред тях поне в 20% от случаите след проверката  хората губят правото си на инвалидна пенсия, твърди д-р Томов. Според него обаче с промените в Кодекса за социално осигуряване на проверка ще се подлагат и старите случаи, където със сигурност има много повече фалшиви или силно преувеличени диагнози.

Шефът на НЕЛК д-р Кънчо Райчев твърди, че годишно се обжалват към 10 000 от решенията на медицинската експертиза. Близо три четвърти се потвърждават, но останалите се отменят, или се връщат за корекции.

През 2009 г. ТЕЛК е дал 79 895 решения, от тях са обжалвани 1408, коментира д-р Томов. През тази година  решенията са 54 592, а 1026 вече са обжалвани. През 2009 г. НЕЛК се е произнесъл за 930 обжалвани решения от минали години. 510 от тях са за първа и втора категория инвалидност, които предполагат

много и различни социални придобивки.

След проверката  от тежките случаи са отпаднали близо една четвърт, а 177 от трета категория са изгубили правото на пенсия.

Според д-р Томов всяка спряна фалшива диагноза има комулативен ефект за НОИ, понеже тя предвижда отпускане на самата инвалидна пенсия, добавката за чужда помощ и социалната добавка. И още десетина различни привилегии като карта за градски транспорт,  винетка, внос за коли с малко мито и др., които са грижа на социалното подпомагане.