Хибридните и електрическите автомобили са продължили да завладяват пазарни дялове в Европа през първото тримесечие, съобщи Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA - лат. букви), цитирана от Франс прес.

Бензиновите коли продължават да преобладават в европейските продажби с 808 000 броя до 36 процента пазарен дял, но те понасят и силен спада на продажбите (-22,6 процента на годишна основа). Изпреварват ги общите продажби на хибридни, електрически и презареждащи се автомобили.
                        
Силният спад на европейския пазар през първите три месеца на годината (-12,3 на сто на годишна основа), свързан с недостига на полупроводници, е засегнал най-вече продажбите на дизелови коли, които са намалели с 33,2 процента до 378 000 броя.  
 

В контраст, ситуацията е благоприятна за леките хибридни автомобили (бензин и дизел), които вече представляват една четвърт от пазара спрямо 20 процента в началото на 2021 г. (563 000 коли, +5,3 процента за една година).
 
100-процента електрическите автомобили също продължават да завладяват пазарен дял и вече държат 10 процента с 224 000 продадени коли през първото тримесечие (+53,4 на сто за една година).
 
След като завоюваха основни пазари като Германия и Франция, продажбите на електромобили силно нарастват вече и в Испания, Румъния и Полша. Единствено в Италия е отчетен спад, в очакване да бъдат обявени нови премии за закупуването на електрически коли.

Колко струва зареждането на електромобил в гаража

Много европейски пазари отчитат трицифрен процентен растеж, като най-силен е бил той в Румъния (+408,0 на сто), е посочено на сайта на асоциацията. От четирите най-големи европейски пазара, най-бърз растеж отчита Испания (+110,3 на сто), следвана от Франция (+42,7 на сто) и Германия (+29,3 на сто). Единственият спад на този пазар в Европа отчита Италия (-14,9 на сто).
 
В България на годишна основа продажбите на електромобили са се увеличили със 173,7 процента през първото тримесечие.
 

istock
istock

Презареждащите се хибридни автомобили са продължили тенденцията към спад на продажбите, започнала в края на 2021 г. (-5,3 на сто за една година, 8,9 на сто пазарен дял), най-вече във Франция и Германия.
 
Европейският пазар преживя трите най-тежки месеца в историята си (с изключение на 2020 г.), с 2,2 милиона продадени коли. Продажбите са възпрепятствани от поредица логистични проблеми, включително недостига на полупроводници.
 
От края на февруари за недостига на електронни компоненти допринесе и спирането на производства на украински доставчици от края на февруари.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg