В предишна статия ви предоставихме информация за финансовата грамотност на българите, европейците и американците. Помолихме ви да отговорите на 5 въпроса и ви благодарим за проявената активност!

Обобщени резултати:

´  72% верни отговори (средно)

´  95% верни отговори на въпрос за инфлацията и покупателната сила

´ 26% верни отговори на въпрос за връзката между лихвените нива и цените на облигациите

´  Най-висок % верни отговори по региони – 74% (Варна, Велико Търново)

´  Най-нисък % верни отговори по региони – 65% (Силистра)

´  Най-висок % верни отговори според възрастта – 73% (26г.-35г.)

´  Най-нисък % верни отговори според възрастта – 64% (над 70г.)

Резултатите се базират на отговорите на повече от 4500 души, потребители на интернет, уточнява  авторът на изследването - финансистът Преслав Китипов. Това дава ясна индикация, че хората с достъп до мрежата имат възможност да получават и анализират важните въпроси. 

България е страна с достъп на домакинствата до интернет от 45%, което е доста под средното за ЕС-27. Лицата регулярно използващи интернет (всеки ден или поне веднъж седмично) са 46,4%, като най-активната група - тази между 16-24 (80%) години, следвана от възрастовите групи - 25-34 години и 35-44, съответно с 67,7% и 58,5%.

Младите. Активни, прогресивни и грамотни.

Най-висок процент на верни отговори е даден сред 26-35 годишните, което кореспондира с високия процент достъп до и използване на мрежата. Похвално е, че (интернет) поколението знае и може, което е предпоставка за умно управление на личните финанси и минимизиране на грешки поради незнание и неинформираност, констатира Преслав Китипов.

Регионът има значение.

Ще сравним данните за Варна и Силистра: 74% с/у 65% верни отговори. Вижте релацията между % верни отговори и показатели като икономическа активност, образование и демография: БВП (брутен вътрешен продукт) на човек от населението: 9613 лв. с/у 4505 лв.; брой на студентите на 1000 души: 73 с/у 3; коефициент на възрастова зависимост 114,20% с/у 154,67%. (по данни от проект регионални профили).Изводите са ясни: по-малко млади, по-малко студенти, по-ниска икономическа активност = по-ниска финансова грамотност. Прочетете равенството от дясно наляво и отново няма да сгрешите в изводите.

Финансово грамотни, а отново грешим

Да. И това е основен проблем. Това е така, защото поколенията забравят. Допусналите финансови грешки не предават опит, а тези след тях не искат да се поучат. Според Преслав Китипов е важно дисциплината "Финансова грамотност" да влезе в училищата и университетите, да се провеждат курсове. Достъпни, за всички.

Второ, след близо 50 годишно прекъсване подхващаме 3-то десетилетие в условията на пазарна икономика. Време, крайно недостатъчно да бъдат изградени (възстановени) навици и традиции, водещи до силен предприемачески дух, предаван между поколенията.

И последно, традиционните икономически теории се базират на идеята за „рационалния индивид“, чиито действия са логични, премерени и умни. Ние, обаче, сме човешки същества и значителна част от решенията, които взимаме се базират на нерационални основи: провокирани желания, групови емоции и насадени потребности.