В опит да оправдае лобисткия законопроект за регулиране пазара на горива депутатът от "Обединени патриоти" Емил Димитров, известен като Ревизоро, изчисли, че незаконните бензиностанции в България са двойно повече от легалните. 

Според него 7000 бензиностанции работят на черно, като половината се водели собственост на малоимотни и неграмотни хора, които не могат да бъдат санкционирани. Освен това много фирми превозвали течни горива с "полулегални камиони". В същото време на светло работят само 2800 бензиностанции плюс 400 ведомствени. 

Димитров, който е бивш шеф на Агенция "Митници", и още над 20 депутати от всички парламентарни групи внесоха преди дни законопроект за "регулиране на икономическите дейности с нефт и нефтопродукти". Проектът въвежда задължителна регистрация на всяка фирма, която иска да търгува, превозва и складира течни горива. Освен това се предвижда фирмите да доказват солиден собствен капитал и да предоставят банкови гаранции в полза на държавата. Основният мотив на вносителите са борба със сивия сектор и гарантиране на лоялната конкуренция. 

Критици на законопроекта обаче предупреждават, че той работи в полза на големите играчи на пазара и ще отстрани голяма част от малките търговци. Известно е, че за такъв закон от години настоява Българската петролна и газова асоциация, в която членуват големите компании в бранша.

Авторите на новите правила не са се постарали да направят задължителната оценка за въздействие и не посочват как ще се отразят промените на фирмите от петролния бранш. В мотивите се посочва само, че се очаква да изсветлят обороти от около 1 млрд. лв. годишно, които в момента били в сивия сектор, оценен от финансовото министерство през 2015 г. на 30%.

"Законът не дели фирмите на малки или големи, а на легални и нелегални", обясни пред Би Ти Ви Емил Димитров, обиден, че го обвиняват в лобиране в полза на едрите играчи. По думите му добър показател дали една бензиностанция е легална или не е дали е доказала, че отговоря на противопожарните изисквания. От тв участието на депутата се разбра, че посочените от него като нелегални 7000 бензиностанции нямат надлежни документи от ДНСК - строителният контрол отговаря за въвеждането в експлоатация на всеки обект. Не стана ясно обаче как Ревизоро е преброил 7000 нарушители и дали е сезирал ДНСК, полицията, НАП и Агенция "Митници" за незаконните бензиностанции. 

Депутатът съобщи само, че законопроектът отпуска на нарушителите 6 месеца време да приведат дейността си в рамките на изискванията. 

"Големият проблем на сивия сектор е, че половината от нелегалните бензиностанции имат фиктивни собственици, но сега ще трябва да извадят 20 000 лв., за да признаят собствеността. Докато в момента те ги регистрират на хора, които нямат нищо зад гърба си", обясни Димитров. Затова и се налагало въвеждане на образователен ценз за законните представители на компаниите - висше образование за търговците на едро и средно - за търговците на дребно, защото не можело неграмотни хора да въртят бизнес за милиарди. 

Всъщност законопроектът предвижда търговците на едро и фирмите, които държат складове за нефт и горива, да докажат, че разполагат с поне 3 млн. лева капитал или активи. От собствениците на бензиностанции пък ще се искат по 20 000 лв. на бензиноколонка.

Изискванията за капитал за тези, които се занимават с пълнене и с дистрибуция на бутилки с втечнен газ (LPG), са съответно не по-малко от 200 000 лв. и 500 000 лв. Търговците трябва да представят и банкови гаранции. Такива ще се изискват и от фирмите, които превозват течни горива - по 3000 лв. на цистерна.