Oблачни услуги, изкуствен интелект и блокчейн технологията ще са водещи в живота на потребителите през 2019 г.

Промените, които технологиите ще предизвикат, ще обхванат редица сектори, сред които индустриалното производство, застраховане, както и автомобилопроизводство.

За последните години темата за Индустрия 4.0 става все по-широкообсъждана и това не е случайно – технологиите ще променят начина ни на живот изоснови като това обхваща не само начина ни на функциониране, но и на мислене.

„Технологичните иновации ще са основен фактор в развитието на важни за икономиката индустрии“, пишат от японският технологичен гигант Fujitsu в прогнозите си за тази година.

На първо място ще бъде засегнат публичният сектор. Хората вече ще имат достъп до услугите на властта чрез телефона и ще очакват същата бърза реакция и качество, както при частния сектор.

Ключов фактор, за да няма разлики между очаквания и реалност, ще бъде изкуственият интелект (AI).

Естония например вече работи в насока, за да направи AI част от правния мир. Друг плюс на технологията е намаляването на здравните разходи, което ще доведе и до развитие на дистанционно здравеопазване и създаване на дигитализирани болнични услуги. За подобряване на тази сфера ще спомогнат и облакът и блокчейн системата.

Въпреки сериозното навлизане на облачните технологии, подходът значително ще зависи от големината на публичния сектор в различните страни - Естония, Финландия и Малта ще могат да въвеждат публичен облак, докато големите държави като Франция, Германия и Италия ще използват хибрид от множество облачни решения.

Заплахите от киберпрестъпност обаче ще останат.

„Масовите заплахи от киберпрестъпност и новите регулации в ЕС в областта ще донесат нови предизвикателства по отношения на сигурността в публичния сектор“, пишат още в доклада.

Очакванията са и тук AI да се притече на помощ, за да се идентифицират заплахите по-рано и да се неутрализират техните резултати.

Секторът за финанси и застраховане също няма да изостане – близо 30% от директорите възнамеряват да намалят инвестициите си в технологична инфраструктура и центрове за данни, сочат последни проучвания.

Това ще доведе до по-масовото използване на облачните технологии, от които ще се възползват и банките и така ще може да се въведе модулно банкиране. Това обаче ще доведе до глад за специалисти особено в области като изкуствен интелект, облак и блокчейн.

Използването на IoT (Интернет на нещата) пък ще намали риска и ще увеличи откритостта за застрахователните институции. Тази година ще станем и свидетели на въвеждането на блокчейн технологията, което ще доведе и до нови концепции за дигитални портфейли.

Автоматизираните магазините ще бъдат все по-търсени, с което няма да се налага клиентите да чакат на опашка. Ще бъдат създадени и нови магазинни концепции като някои ритейлъри ще преобразуват магазините си в по-привлекателни и ангажиращи формати.

Технологиите ще позволят на индустриалното производство да използва мощта на данните, за да се променят процеси и взаимоотношения.

Масовото персонализиране пък ще подпомогне да се произвежда с по-бърза скорост, но все пак да има персонализация за отделния потребител. В резултат на Индустрия 4.0 моделът „As a service” (като услуга) ще бъде всеобщо приет като производителите ще променят цените от базирани на продукта на базирани на резултата. Така вместо брой автомобили ще се отчита преминатото разстояние, а вместо самолетни двигатели, шефовете ще гледат часовете, прекарани във въздуха.

В транспортния сектор се очаква да навлязат дигитални платформи, подобни на Uber, Grab, Chuxing и други. Тази година се очаква те да превземат и товарните превози. Влиянието на блокчейн и тук ще намери отражение.

„Транспортният сектор е изключително подходящ за блокчейн - през 2019 ще видим експанзия на проекти за търсене на стойност в блокчейн", пише технологичният гигант.

Автомобилопроизводството пък ще се раздели на 3 слоя: първата ще е производствената платформа, на чиято основа други ще изграждат втория слой на мобилността. Той ще включва електрическите или водородните автономни автомобили. В третия слой попадат шофьорите на повикване като Uber и Waymo, но се очаква да има много нови играчи. настоящите производители на автомобили ще трябва да решат в кой от тези слоеве да участват.