През април 2019 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза понижение за осми пореден месец, продължавайки низходящия тренд, който стартира след влезлите в сила от миналия септември нови стандарти за отработените вредни газови емисии (т.нар. "WLTP стандарт").

Данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) обаче отчетоха повишение при продажбите на нови автомобили в рамките на България за втори месец от началото на годината.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха слабо през април с 0,4% след спад с 3,9% през март, отбелязвайки по този начин понижение за осми пореден месец. През четвъртия месец на годината бяха регистрирани 1 303 787 броя нови автомобили спрямо 1 308 966 година по-рано.

Намаляването на продажби за осми пореден месец е и поредно доказателство за слабостта на европейската икономика и в частност на автомобилната индустрия.

Агенцията ACEA отбеляза, че търсенето на нови автомобили в региона беше подкрепено в най-голяма степен от страните от Централна Европа, където беше отчетен ръст от 4,6 на сто. Относно петте водещи европейски автомобилни пазари, най-добро повишение спрямо април 2018-а година беше отчетено в Испания (с 2,6%), в Италия (с 1,5%) и Франция (с 0,4%) при понижение с 1,1% в Германия и спад с 4,1% във Великобритания.

От началото на годината търсенето на нови автомобили в ЕС се сви с 2,5% на годишна база до 5 336 703 броя от 5 480 953 броя през същия период на 2018-а година. През периода януари - април автомобилните пазари в Германия и Франция останаха почти без промяна, свивайки се съответно с 0,2% и с 0,4% при по-солиден спад в Италия (понижение с 4,6%), Испания (с 4,5%) и Великобритания (с 2,7%) спрямо първите четири месеца на миналата година.

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България обаче нараснаха през април с 5,5% до 3008 броя спрямо година по-рано, когато бяха продадени 2852 автомобили и след тяхно понижение с 1,4% през март 2019-а година.  Това представлява увеличаване на регистрацията на нови автомобили в нашата страна за втори месец от началото на годината.

В рамките на януари - април  регистрацията на нови автомобили в нашата страна се повишиха с 2,1% на годишна база до 11 427 броя от 11 188 броя през същия период на 2018-а година.

Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, но на този етап все още няма сигнали, че в скоро време ще бъде преодолян негативен ефект върху автомобилната индустрия на Стария континент от новите емисионни газови стандарти и от общото забавяне на европейската икономика.

Солиден спад при продажбите на нови автомобили през април отчете японската Nissan (спад с цели 16,7%), следвана от Ford (понижение с 4,8%) и Honda (с 3,1%).

От германските автомобилни концерни беше отчете спад в продажбите единствено при Volkswagen Group (понижение с 3,7%), докато продажбите на BMW Group се увеличиха със 7,7%, а на Daimler, произвеждащ марките Mercedes и Smart - с 5,4 на сто.

Понижение с 2,9% беше отчетено и при италианската автомобилна групировка FCA Group, произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo, докато френските PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) и Renault Group (произвеждаща Renault и Dacia) отбелязаха повишение на продажбите съответно с 1,5% и с 1,8%.

Свиването на продажбите на германския гигант Volkswagen Group с 3,7% се дължеше на спад със 7,2% при продажбите на марката Volkswagen и с 5,4% на Audi, докато при Skoda беше отчетено повишение с 1,4%, при Seat - с 2,9% и при Porsche - с 4,5%.

Спадът при продажбите на Volkswagen AG беше придружен и от намаляване на общия пазарен дял на компанията през април до 24,8% от 25,7% година по-рано, но въпреки това германският гигант запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.