В дните с превишени норми на фини прахови частици гражданите на София ще могат да ползват безплатен градски транспорт.

Това ще обсъжда на 23 февруари Столичният общински съвет по предложение на кмета Йорданка Фандъкова и зам.-кмета по екология Йоана Христова. Тогава ще стане ясно и дали ще бъде одобрено в някои централни части на града движението на автомобили да бъде сведено до 30 км/ч.

Намаляването на скоростта е една от мерките в програмата за качество на атмосферния въздух на територията на Столичната община до 2020 г., която беше екстрено представена вчера след серията дни с пиково замърсяване. Голяма част от предложенията в програмата са или за засилване на контрола по спазването на съществуващи изисквания, или откровено неработещи идеи.

Спиране на движението на автомобили няма да има, става ясно от вчерашното изложение. Кметът обаче предлага зони на "успокоено движение", в които да се въведе ограничение на скоростта до 30 км/ч с цел намаляване на запрашаването. Първата такава зона ще бъде в карето между бул. "Христо Ботев", ул. "Алабин", ул. "Леге", бул. "Цар Освободител" и бул. "Васил Левски". Съветниците ще трябва да решат и какви санкции ще отнасят неспазващите ограничението шофьори. Във форумите обаче идеята беше посрещната с коментари, че скоростта не влияе на вредните емисии.

Общината предвижда да завиши контрола на пунктовете за технически прегледи на автомобилите. Засилени проверки на Столичния инспекторат и РИОСВ са предвидени още за пунктовете за изкупуване на гуми. Целта е да се установи дали материалите се унищожават по законен начин, или се горят.

Ще се следят строителните обекти дали там не се горят отпадъци за отопление. Проблем продължава да бъде и неспазването на задължението да се мият гумите на камионите при напускане на обекта - м.г. са наложени 6000 акта за такова нарушение. Кметството обещава да изпълни и друго свое задължение - да мие по-често улиците.

Извън мерките на общинско ниво Фандъкова смята да предложи и национални инициативи, които обаче е малко вероятно да видят бял свят.

"Ще предложим на държавата създаването на национални стандарти за горивата за отопление - ниски нива на сяра и пепел за въглищата и ниска влага за дървата. И предлагаме при енергийно бедните да се предоставят горива с ниски емисии", съобщи Фандъкова. Тя има идея и за национална програма като тази за саниране, която частично да финансира или да предоставя нисколихвени заеми за подмяна на остарели отоплителни инсталации. Като се има предвид обаче, че няма да е безплатна, а е насочена към най-бедните слоеве, тази мярка едва ли ще има някакъв ефект.

Огласяването на програмата беше предшествано от акция в присъствието на журналисти за проверка на отделяните от автомобилите вредни емисии.

От вчера до 17 февруари КАТ и ДАИ проверяват за катализатори колите, задвижвани с дизелово гориво, като ще спират от движение тези, които не отговарят на изискванията, а собствениците им ще бъдат глобявани 100 лв. От репортаж на "Дневник" се разбра, че на фокус са предимно товарни автомобили, които така или иначе отговарят на изискванията, тъй като изпълняват международни превози. Поне в присъствието на медиите нарушители не са били открити.

От "Московска" не пропуснаха и да обвинят медиите в манипулиране на данните от станциите за следене на въздуха. Според общината е нередно да се съобщават пиковите стойности в определени часове, защото нормата на допустимото замърсяване била средноденонощна. Въпреки тези обвинения самото кметство съобщи, че от началото на годината досега са измерени 30 превишения в станцията в "Надежда", по 26 в "Дружба" и "Хиподрума", 24 в "Павлово" и 18 в "Младост" при допустими 35 дни за цялата година, в които може да има превишение без опасност за здравето.