През януари 2019 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза понижение за пети пореден месец, продължавайки низходящия тренд, който стартира след влезлите в сила от миналия септември нови стандарти за отработените вредни газови емисии (т.нар. "WLTP стандарт").

Данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха пореден спад при продажбите на нови автомобили и в рамките на България в началото на настоящата година.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през януари с 4,6% на годишна база след спад с 8,4% месец по-рано, отбелязвайки по този начин понижение за пети пореден месец.

Въпреки това, в началото на годината бяха регистрирани 1 253 596 нови автомобила спрямо 1 195 665 точно преди година, като това е вторият техен най-голям брой за месец януари от 2009-а година насам.

Поредното влошаване при регистрацията на нови автомобили е факт, след като в началото на есента на 2018-а година влезе в сила новия стандарт WTLP за отделяните вредни газови емисии.

WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure и в превод това означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили", като описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили, влязъл в сила от 1-ви септември 2018 година.

Намаляването на продажби за пети пореден месец обаче е и поредно доказателство за слабостта на европейската икономика и в частност на автомобилната индустрия.

Агенцията ACEA отбеляза, че е отчетен спад при регистрацията на нови автомобили в рамките на целия ЕС, включително и в петте водещи европейски автомобилни пазари. Особено силен спад отбелязаха продажбите новорегистрирани автомобили в Испания (понижение с 8,0%) и в Италия (със 7,5%) при по-умерено понижение във Великобритания (с 1,6%), Германия (с 1,4%) и Франция (с 1,1%).

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България също отбелязаха понижение през януари с 4,9% до 3 564 броя спрямо годината по-рано, когато бяха продадени 3 723 автомобили и след спад с цели 16,5% през декември, като това представлява намаляване на регистрацията на нови автомобили в нашата страна за четвърти пореден месец.

Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, но на този етап няма сигнали, че в скоро време ще бъде преодолян негативен ефект върху автомобилната индустрия на Стария континент от новите емисионни газови стандарти и от общото забавяне на европейската икономика.

Солиден спад при продажбите на нови автомобили през януари отчете Nissan (спад с цели 26,1%), следваната от италианската автомобилна групировка FCA Group (понижение с 14,9%), Jaguar Land Rover Group (с 5,7%) и Toyota Group (с 5,4%). Продажбите на германския гигант Volkswagen Group се свиха с 6,5%, като поредни понижения имаше при почти всички автомобилни модели в т.ч. на марката Volkswagen (спад с 3,8%), Porshe (с цели 49,7%), Audi (със 17,3%) и Skoda (с 5,1%) при растеж на продажбите единствено на Seat (повишение със 7,6%).

По-слабо понижение на продажбите отчитат от френската автомобилна групировка  PSA Group, произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen (понижение с 1,9%) и от другата  френската автомобилна групировка Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (с едва 0,7%). Продажбите на автомобили на германската BMW Group се понижиха с 2,7% и а на Daimler, произвеждащ марката Mercedes, с 1,3 на сто.

Спадът на продажбите на автомобили от Volkswagen AG е придружен и от слабо намаляване на общия пазарен дял на компанията през януари до 24,1% от 24,6% година по-рано, но въпреки това германският гигант запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар.