Недоволството на здравните специалисти и пациентите е защото в продължение на години проблеми, които трябваше да се решават по време на управлението на определен кабинет и екип в Министерство на здравеопазването, бяха замитани под масата, съобщи д-р Дечо Дечев, управител на НЗОК, пред NOVA

„Проблемите бяха прехвърлени на следващия екип. Идва момент, в който това напрежение нараства. То се изразява главно в това, че тези, които предоставят услугите не са доволни от това, с което се заплаща. Потребителят на услугата има проблеми с качеството на това, което получава. Поради това се получават тези проблеми“, каза още д-р Дечев.

Управителят на здравната каса отбеляза, че създадената практика да се гледа колко струва един пациент категорично не променя начина на лечение.

Двоен ръст на заплатите трябва в спешната помощ до 2022г.

„Призивите да се обичаме са популистки послания, които до нищо няма да доведат. Част от дейностите, които в момента са в така нареченият пазарен модел, който при нас е в най-дясната си част, защото се гледа само приходът по определена дейност. Действително се показа, че някои от участниците в този крайно десен модел нямат място в него. Примерно, в този модел не успяха да се впишат общинските болници, категорично нямат място дейностите свързани с майчино и детско здравеопазване и продължаващото забавяне на промяната на този модел води след себе си все повече негативи“, посочи още той.

istock
istock

Д-р Дечев уточни, че заплатите на здравните каси няма от какво друго да зависят, освен от клиничните пътеки, защото такъв е моделът.

„Ние не променяме модела. Няма нито едно предложение, което да извади тези определени групи от участници в този модел, които доказаха, че нямат място в него. Никой не прави предложение да бъдат извадени“, обясни още д-р Дечев.

Как е решен въпросът с болничните в Европа

Д-р Дечев обясни и разпределението на парите за здравеопазване в бюджета за 2020 г.

„Ако се прегледа бюджета се вижда, че половината от средствата отиват за болнична помощ и по, така наречената, извънболнична помощ. Там отиват около 19 млн. лв. Около 130 млн. лв. ще отидат за достъп до нови лекарства и до повишаване на ниво на реимбурсиране на тези в момента. Като цяло това са парите“, добави още той.

„Експертният потенциал на хората, които контролират това нещо в касата не е достатъчен, за да могат да влезнат в детайли и да могат да преценят дали на един пациент трябва да му се сложат един, два или три стента. Няма такъв потенциал в касата. За това хората в касата отиват и проверяват документацията дали отговаря на определени условия. Самият запис от тази манипулация се предоставя на експерти, които имат експертния потенциал да преценят. На практика така беше постъпено в случая в Пазарджик. Това, което беше показано действително има едно залитане, но в каква степен, продължават проверките там. Нашето мнение от касата е категорично, че има голяма доза истина, в това, което беше изнесено. Този начин на контрол работи. Проблемът е, че обективните доказателства дали нещо е изпълнено или не, дали има разлика между това, което е написано и това, което е получено като помощ в огромна част от случаите зависят от участието на самия потребител на тази услуга“, допълни д-р Дечо Дечев.

Навсякъде по света доходът на даден лекар зависи от броя на пациентите, които е прегледал. Препоръчва се искането на второ мнение, но то е за тези, които могат да си го позволят. Винаги се опира до пари, обясни още д-р Дечев.


За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg