В периода от 22 декември до 1 януари 470 човека са се обърнали към Комисията за защита на потребителите. Това заяви председателят на институцията Димитър Маргаритов в сутрешния блок на БНТ. Той обясни, че жалбите са свързани с отказани рекламации на дефектни стоки, некоректни намаления и проблеми с договори за услуги. 

Пазарувалите от интернет са се оплакали за забавени доставки, неуважено право на отказ в 14-дневния срок или забавяне връщането на парите и сгрешени пратки. 

Председателят на КЗП коментира, че част от тези сигнали показват, че когато по празниците има еуфория и по-приповдигнат дух, търговците се опитат да приложат някакви хитринки. Той даде за пример нереалните намаления, таксуването на касата на по-висока от обявената цена, заблуди за уж по-изгодни оферти, които се оказва, че важат само за мостри и т.н.

По отношение на нелоялните практики на търговците Маргаритов обясни, че се забелязват две тенденции. Първата е, че нарушенията в онлайн пространството са повече, отколкото в търговската мрежа, където такива се срещат в около 10% от проверените случаи. Втората е, че в КЗП постъпват значително повече жалби, касаещи проблеми в търговската мрежа.

„Въпреки че българинът преодоля своята първоначална консервативност по отношение на плащането и пазаруването в интернет – все още по-голямата част от сделките се случват в магазините”, поясни той. 

По думите му в Комисията за защита на потребителите от постъпващите над 24 000 жалби на годишна база има случаи, както за сделки на много висока, така и на много ниска стойност.

„От това, че несъвпадението в цената е било 1 стотинка, до това, че човек си е закупил скъпа вещ, например часовник за около 50 000 лв. и е имало проблем с доставката или функционирането му”, каза още той. Подавани са също жалби за много скъпи автомобили, при които се появяват дефекти, както и за дребна механична повреда по дрехи или обувки, разказа още председателят.   

„Всичко това заслужава внимание, защото всеки един човек има своя си проблем – хората са различни и проблемите им са различни”, коментира Маргаритов и добави, че институцията става все по-търсена от всякакъв тип граждани по различни казуси, дори извън нейните правомощия. „Радвам се, че обществото привижда в Комисията за защита на потребителите нещо като икономически омбудсман, който може да бъде на помощ не само по въпроси, които са пряко свързани с функциите ѝ, но и по всеки спор, който би могъл да бъде преодолян по разумен начин с решение, което удовлетворява и двете страни”, добави председателят на КЗП.    

„Наблюдава се повишаване на потребителската култура на българина – по-често реагираме, по-рядко подминаваме с безразличие нарушенията дори и по празници, когато сме в по-различен ракурс на настроението и това рефлектира възпитаващо върху поведението на търговците”, обобщи Димитър Маргаритов.