Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялни търговски практики, свързани с кампании за предоставяне на отстъпки.

С промоционална оферта „Вземи 10% повече” „Ти Би Ай Банк” ЕАД е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника. Според условията след сключване на договор за кредит с финансовата институция те ще могат да закупят по-изгодно уред на изплащане по тази програма.

Погват хранителните вериги за фалшиви промоции 

 

Пенсионери под прикритие дебнат за фалшиви промоции 

 

17% от купувачите в нета „ловци на промоции”

 

Потребителите обаче са заблуждавани, че получават подарък 10% от цената на стоката, а всъщност заплащат този „подарък” под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит.

Оказва се, че при покупка на една и съща стока за еднакъв период на изплащане дължимата от потребителя месечна вноска ще бъде съответно около 37 лв. без да се възползва от промоцията и 42 лв. в случай, че вземе ваучер за отстъпка от 10%.

Съдът потвърди и друга забрана за нелоялна практика на КЗП. Нарушението е свързано с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на промоция, провеждана от „Техномаркет България”. 

Търговецът започва инициативата „Сливи за смет”,  по време на която клиентите му могат да закупят с намаление телевизор на стойност над 500 лв. при условие, че върнат стар електроуред.

На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%. На практика 20-дневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни.

През останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката. Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията, пишат от КЗП.

Третата пресечена нелоялна практика на регулатора е на „Доверие Брико” АД за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури. За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама.

Например, към момента на проверката на КЗП е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41,70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.  

За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 000 лева при първоначално нарушение и до 50 000 лева при повторно. 

КЗП дава съвети към потребителите:

Внимателно пресмятайте крайната цена, която ще заплатите след приспадането на анонсираните при промоции отстъпки.  

При противоречива информация за условията на промоция уточнете кои са валидните.

Когато липсва желаната от Вас промоционална стока, настоявайте търговецът да Ви осигури подобна на нея на същата цена.

Препоръки към търговците:

Всеки опит за заблуда на потребителя за по-изгодна покупка при провеждане на промоции представлява нелоялна търговска практика.

Условията на промоцията трябва да бъдат ясни и да не си противоречат в различните източници на информация за кампанията.

Количествата промоционални стоки трябва да съответстват на обема на направената реклама.