Tърговците масово не са готови да отговорят на новите изисквания към наредбата, указваща продажбата на млечни продукти.

Супермаркетите, кварталните и специализираните магазини за млечни продукти, продължават да се продават както досега, без промени в обичайния ред, показва проверка на „Монитор“.

Вчера влязоха в сила нови условия в Наредбата за специални изисквания към млечните продукти и разделянето им от имитиращите.

Според нея продуктите, които съдържат заместваща съставка като палмово масло, други вид хидрогенирани растителни мазнини или всякакъв вид нишесте, трябва да се предлагат на отделен щанд, а най-отгоре да има етикет, който да указва, че тези стоки са имитация.

Освен това, въпросният заместващ елемент трябва да бъде изписан, а опаковката на сиренето, млеката и кашкавала да е различна от тази на останалите продукти. Допълнително изискване е и думата „млечен“, както нейните производни, да не присъства никъде по етикетите на имитиращите продукти.

В някои от суперите например, като магазина на „Билла“ в подлеза на СУ в София, продават млечни и немлечни продукти заедно, а в етикетите няма промяна. Единствената разлика, която може да се забележи, е в аранжировката, което е периодично явление.

При кварталните магазини картинката не е по-различна - сиренето се продава на едно място, дори изборът да е далеч по-ограничен. На места се предлагат по точно 1-2 вида сирене и то в съвсем малки количества, което би направило разпределението по-лесно, но въпреки това разграничение и отделен щанд или етикет липсват.

В млекарниците изискванията също не са спазени - търговците продават, без да са обозначили разликите в продуктите, а хората продължават да купуват, без да обръщат внимание на съдържанието.

Единственият млечен продукт, към когото потребителите имат съмнения, е йогуртът или различните видове овкусени пресни млека за пиене. При тях българите щателно преглеждат етикета и дори да има оцветители или нишестета (бел. авт. това са познатите вредни „Е“-та), то все пак купуват продукта.

При сиренето и кашкавала обаче нещата са по-различни и потребителите разчитат повече на познатите марки, основно на български производители.

От ПР агенцията, обслужваща „Билла“ съобщиха за „Монитор, че днес те ще сигнализират веригата за нарушението и от там най-вероятно ще направят проверка в обекта си по случая.