Рекет по телефона срещу длъжници от колектори. Фирми по събирания на дългове продължават да притискат неизрядните платци с тормоз и заплахи, сигнализират зрители на NOVA. Злоупотребяват ли колекторски фирми с правата ни?

Средно за година делата срещу колекторите достигат 2 млн.,

а броят на жалбите срещу тях расте всеки ден. Най-често те са за търсене на дългове, погасени по давност, начисляване на допълнителни лихви и такси, с които просрочието ни скача в пъти, злоупотреба с лични данни, както и откровени обиди и заплахи.

В края на годината Петър Петров от Горна Оряховица разбира, че е длъжник към мобилен оператор. Осем години след като част от таксите му към телекома не били платени започват обаждания. Те са от колекторска фирма, която изкупила дълга на Петър от мобилния оператор през есента на миналата година. За това време обаче задължението му е изтекло по давност.

„Става въпрос за старо задължение, което по принудителен ред няма да може да бъде събрано. Те

използват заплахите, за да принудят хората да платят доброволно задължението”,

заяви експертът към омбудсмана Веселка Петрешкова.

След като Петър не се съгласява със задължението, следват закани. „Най-вероятно го е провокирало, че случи на лице, което има някакви познания и има защитна реакция, и реагира. И започва да ме заплашва, че ако не платя, ще страдам за това", разказва Петров.

От колекторската фирма отказаха да застанат пред камера. Проверката им на записите от разговорите показа, че служителят им по никакъв начин не бил отправял обиди или заплахи. И обясниха, че записът е манипулиран, а

предупреждението, че Петров „ще страда“, означавало, че ще има финансови проблеми,

ако не плати дълга си.

Коментар отказаха и от Асоциацията на колекторските агенции в България и обясниха, че въпросната фирма не е техен член. А подобни методи на работа от агенциите в асоциацията не се използвали.

Само през миналата година над 115 граждани са подали жалби при омбудсмана за натиск и закани от колектори.

Още по темата вижте във видеото: