Електронната трудова книжка ще бъде един електронен регистър, в който ще се вписват данни, които сега се попълват в хартиената трудова книжка, обясни пред Радио "Фокус" Мария Минчева, зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК).

"Работодателят ще има достъп, както в момента. При сключване на трудовия договор работникът трябва да предостави трудовата си книжка на хартия. В същото време, при сключване на трудовия договор, след създаването на регистъра, работодателят ще има достъп до всички данни, които предхождат този трудов договор, с предходните работодатели. Т.е. това, което виждаме сега на хартия, ще продължаваме да го виждаме като работодатели", обясни Минчева.

По думите й хората много често губят своите трудови книжки:

Електронен запис в НАП заменя трудовата книжка

"Нехаем за тези документи. Но те са важни за нас и се сещаме за тях или когато трябва да започнем нова работа, или когато човек трябва да се пенсионира и се оказва, че не знае къде му е този изключително важен документ за приключването на му трудовата кариера.

Да не говорим, че липсва печат, липсва подпис, някъде има зачерквания. Оттам едно ходене по мъките, търсене на стари архиви, които може и да не съществуват вече. И още преди 7-8 години беше ясно накъде се развива светът и че бихме могли да се ползваме от възможностите, които ни дава дигитализацията. Работодателите подават в НАП от 2006 г. редица данни, които са свързани с трудовото правоотношение, и те покриват на практика почти 90% от това, което се вписва в трудовата книжка. Ще се допълват малко данните, които се подават в НАП", коментира още тя.

БСК
БСК

Минчева уточни, че НАП ще остане органът, който ще администрира този регистър на заетостта:

"Той постепенно ще се допълни и с тези, които са по служебни правоотношения, и поетапно ще спират да се попълват трудови книжки. Това ще стане след 2025 г. Законът дай боже да се подкрепи сега, през септември, на второ четене в комисиите и в пленарната зала в парламента, ще влезе в сила през юни 2025 година".

Въвеждат електронната трудова книжка

Зам.-председателят на БСП добави, че по отношение на личните данни се прилага Законът за защита на личните данни и съответно регламента, който е на европейско ниво, така че всички тези неща са уредени:

"Всъщност трудовата книжка единственото, за което служи, това са две неща: едното е да се изчисли клас "Прослужено време“, когато се начислява възнаграждението – това става на база на предходния опит, който има служителят, и второто нещо е при пенсиониране.

Така че след 1997 г. данните в НОИ вече за пенсиониране оттогава насетне се пазят в електронен формат и постепенно просто пътят е този, че хартиеният документ, той не ни трябва, той не е нужен никому. А всъщност, ако има някакви загуби на документи, задрасквания, заличавания, корекции по тези документи, единствените неща, които остават, са негативните последици за хората", каза още Мария Минчева.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg